tisdag, april 28

Si la langue

Saker som är svåra att uttala.

1. Ordet: Tyvärr.
Istället för "ty" så uttalar jag jämt "tju", och ingen säger någonsin någonting om det, det bara fortsätter att låta fel om och om igen, till slut retade Karin mig för att jag sa fel när jag var irriterad på något och sa "tyvärr" säkert tre gånger i en och samma mening.

2. En rad från låten A Summer Wasting: Can you hear the birds sing.
Jag vet inte varför men istället för "sing" så låter det "thing" när jag sjunger raden och det är jättejobbigt för att nu har jag lärt mig spela låten kan nästan hela texten utantill, och det lilla förstör ganska mycket.

3. Ordet: Människor.
De två "n" ska ju uttalas någorlunda hårt, men jag får det till att låta som att det är mjukt istället, som om det fanns ett mjukhetstecken pstrax efter n:et. Mycket svårt.

4. "Borsta tänder" istället för "borsta tänderna".
Det där med bestämd och obestämd form har jag aldrig fattat riktigt. Vad är poängen egentligen? Fast nu säger jag ändå "tänderna" och blir lite smått irriterad direkt efteråt för att när jag säger det tänker jag hela tiden att det hade varit snabbare att säga "tänder".

1 kommentar: