tisdag, april 28

Världens bästa skivor!

De fem bästa skivorna genom tiderna!

1. Broder Daniel Forever (1998)
Broder Daniel



Jag tvekade länge men till slut så blev det Broder Daniel! Det här är verkligen ett svenskt mästerverk! Varje låt på den här skivan är så jävla bra. Och efter att ha lyssnat igenom hela skivan så känns det som att allting som har med tonårskärleken och ungdomsångesten att göra är redan sagt och det finns inget mer att tillägga. Det är så otroligt oändligt vackert, mörkt och skramligt att man dör och återföds igen som en bättre människa. Har man inte fällt en enda tår till någon av låtarna på skivan så är man fan inte mänsklig.

2. The Boy With The Arab Sptrap (1998)
Belle and Sebastian



Det går inte att tröttna på någon av låtarna på skivan. Jag har säkert lyssnat på skivan över hundra gånger, och säkert tusen gånger på låten "A Summer Wasting" men det tar aldrig slut. Varje låt har så mycket innehåll att varje gång man lyssnar på de så känns som att man får höra något nytt. Melodierna är fullkomligt odödliga. Det är sådan musik som man blir glad av och man vill sjunga med om och om igen.


3. Magic Position (2006)
Patrick Wolf



Det finns så få artister som har kombinerat att göra bra och samtidigt glad musik. Patrick Wolf är definitivt en av de i alla fall med denna skivan så har han lyckats. Jag kommer aldrig att glömma sensommaren 2007 då man spelade "Magic Position" gång på gång på varenda efterfest i Stockholm och dansade tills man svimmade av trötthet och fullständig eufori. Det här är kärlek!


4. I Am A Bird Now (2005)
Antony And the Johnsons




Vackraste ångest och vackraste melodierna jag någonsin har hört. Det blir inte så mycket bättre än det här. Jag är så tacksam att det finns någon som kan göra sådan gränslöst vacker musik. Man blir fängslad av precis varenda låt på skivan. Jag har tillbringad flera ensamma sömnlösa nätter och lyssnat igenom skivan och allting blev så mycket bättre då!

5. Följande...

Hidden Cameras - The Smell Of Our Own (2003)
Final Fantasy - Has A Good Home (2005)
Arcade Fire - Funeral (2004)
Håkan Hellström - Ett Kolikbarns Bekännelser (2005)
Kings Of Konvenience - Riot On An Empy Street (2004)
Television Personalities - ...And Don't The Kids Just Love It (1980)
Joy Division - Substance (1992)
Rufus Wainwright - Release The Stars (2007)
Håkan Hellström - För Sent För Edelweiss (2008)
Glasvegas - Glasvegas (2008)
Fleet Foxes - Fleet Foxes (2008)

Det är sjukt svårt. Just nu så finns det inte plats för en femte plats helt enkelt!

7 kommentarer:

  1. mja. the smiths - the queen is dead, stone roses - the stone roses..

    SvaraRadera
  2. Hej Vladimir!

    Vad roligt att se vad du lyssnar på för musik. Annat var det på min tid, då lyssnade vi på Beatles och dansade jitter-bugg.

    SvaraRadera
  3. Haha, "Ulla Hellström" är tillbaks!!!

    SvaraRadera
  4. Hallå där gamle ryss! Vad hände med Elvis tidiga verk? Tycker att han borde få sig en plats på den där listan.

    SvaraRadera
  5. hm, av smiths så föredrar jag hatful of hollow från 1984, men det kändes lite tjatigt med smiths och visst får jag lite dåligt samvete nu..

    SvaraRadera
  6. Ja du herr Tideman, detta är min lista och jag får väl ha med vilka skivor jag vill.

    SvaraRadera
  7. vladi, så jävla rätt att du tar världens bästa skiva som nummer 1, bästa musiken ever!!!
    PUSS!!

    SvaraRadera