torsdag, april 23

I skolan och en rolig lista

Jag är i skolan jst och känner mig totalt oinspirerad till att göra klart en uppgift. Jag har kört fast helt enkelt, vi har fått en uppgift som handlar om programmering och genast slog mina försvarmekanismer till och blockerat min tankeverksamhet. Jag tål helt enkelt inte programmering, det är så sinnessjukt tråkigt och all form av sådan verksamhet får jag migrän av. Snart så kommer Oskar, och nu är vi kvitt, igår hann jag inte till skolan och då fick Oskar plugga själv och nu har jag suttit själv en hel förmiddag. Jag har kommit en liten bit på prejektet men jag kan inte påstå att jag förstår vad jag håller på med. Det känns meningslöst, inte ens kaffet hjälpte.

Igår så kollade jag och Karin på en jättebra film som man blir helt varm av, den heter "Lars and the real girl" och handlar om en kille som har känslomässiga problem och så skaffar han sig en sån där real doll. Efter en viss skepsis så går hela det lilla samhället där han bor i med på och acceptera att de två är tillsammans. Med hjälp av hans närmaste människor och lite psykologhjälp börjar killen bli bättre och lär sig att hantera alla de vanliga sociala situationer som man vanligen ställs inför. Och allting är tack vare den där real girl och allmänheten goda vilja och mod. Dessutom så heter nästan alla något svenskt i filmen: Lars, Karin, Erik, Lindstrom och till och med Dagmar. Antagligen så var det en sådan gammal svensk koloni där språket och traditionerna försvann men namnen fanns kvar, en liten men kul detalj i filmen. Filmen utspelade sig under vintern och våren, det var nästan lite symboliskt i slutet av filmen så fick Lars tillbaka kontaken med sina känslor och så blev det varmt samtidigt och det blev vår. Det blev en hel del väldigt vackra bilder också, stora gamla villor, ängar och skog i gryningens vackra milda ljus. Musiken i filmen var lite sagolik och något lågmäld vilket sammaföll med handligen på ett väldigt bra sätt. Vid åwade och åhade igenom hela filmen och den var oerhört bra, vacker och fin. Det var lite uppenbart att den skulle sluta som den gjorde man anade hur den skulle sluta redan efter första fem minuterna i filmen, men det gjorde ingenting för att det var vägen dit som var det intressanta.


Lars är så fin och snäll



Jag tänkte också sammantsälla en lista över orsaker som gör att man inte litar på någon människa. Om någon av er vet en sådan sak så får ni jättegärna skriva det i kommentarerna. Här är de orsaker som jag känner till:

Man kan inte lita på människor som...

1. har ett löst handslag när man skakar hand med de (döda fisken)

(sådant beteende gör att människan känns osäker)

2. kramas med löst famntag

(lite som ovan men också känns sådana människor nästan fientliga, man behöver mosa någon man kramas med men lite gran för man trycka på annars är det ju ingen mening med att kramas)

3. tror att "indie" har något med landet Indien att göra

(har man missat att indie är en förkortning för indiependent då får man skylla sig själv)

4. putsar inte sina skor tillräckligt ofta

(om någon har ett par fina skor och missköter dem är det väl inget annat än tecken på att personen i fråga är en slarver och skiter i sina saker och kanske därmed andra människor också)

5. läser Expressen/Aftonbladet typ flera gånger i veckan

(man blir det man läser, och läser man Aftonbladet varje dag blir till slut hjärndöd, och det är ett väldigt dåligt tecken)

6. som bloggar

(människor som bloggar kräver mycket uppmärksamhet, vill synas och stå i centrum, något farligt borderline drag, men till en viss måtta så...)

7. äter färdigrätter/MC Donaldsmat typ varje dag

(återigen en fråga om egen värdighet, har man så låga tankar om sig själv och sin egen kropp så är det synd)

8. tycker att Jan Björklund har mycket att komma med

(är man så kåt på auktoritet att man nästan vill införa agning i skolan så är det något som har gått väldigt snett någonstans, what next? rashygien på schemat i lågstadiet?)

9. insisterar på att alltid använda kondom när de har sex med okända människor

(då vet man att sådana personer har verkligen något att dölja, sådana människor har legat med alldeles för många, kanske till och med din egen granne, kanske till och med dig själv... åt andra sidan så kan det handla om ren försiktighet och ansvar, men vem fan tänker så långt när man är enormt kåt och tagit 43 öl samma kväll, om man lyckas komma ihåg kondom vid ett sådant tillfälle då är det verkligen något lurt)

10. jobbar som kontrollanter och trivs med det

(har man medvetet valt detta yrke då är man fan en sadist, jävligt osolidariskt yrke)

(listan sammanställd med hjälp av Oskar ) :)

5 kommentarer:

  1. och jag, uppenbarligen eftersom jag sa de två första! :D
    jag kan lägga till killar som inte fattar hur man rakar sig fast de är 24 år...

    SvaraRadera
  2. Alltså den där Lars måste ju vara dum i huvudet och inte gullig om han köper en real-doll. Är så trött på att folk ska tycka synd om vidriga män bara för att de inte får knulla. Tyckte den där Lars att det var skönt att hans "kvinna" inte hade någon hjärna också eller, så han fick göra som han ville och att hon bara "höll med" honom hela tiden?

    SvaraRadera
  3. haha, vilken underbar lista! fan vad jag passar in på nummer 6.
    jag lägger till folk som är glada, trevliga och skrattar och flinar hela tiden. man vet inte vad dom tänker eller vad som vill och det är så jävla läskigt.

    även att annapopen får ta och se filmen innan hon yttrar sig om den tycker jag.

    SvaraRadera
  4. men Anna, Lars har aldrig sex med dockan, han är inte alls den typen som du syftar på, och för övrigt håller jag fullständigt med dig, men Lars har en helt annan störning, han är känslomässigt inbunden bara, du borde se filmen först innan du dömer ut den

    haha alla vi stämmer in på punkt sex, och ja, det är synd om människor som är 24 och kan inte raka sig ordentligt för att de saknar vassa rakblad, det gör så ont! :)

    PS Tack till Karin för de första två punkterna i listan!

    SvaraRadera
  5. nr 11 på listan: sådana som är känslomässigt inbundna

    SvaraRadera