torsdag, mars 5

Le bruit


En mystisk och helt underbar Antony
Bild: lostateminor.com

Sitter och pluggar till provet imorgon, msnar hit och dit och lyssnar på Antony and the Johnsons samtidigt. På tevet går det en Pedro Almodovarfilm som jag har velat se jättelänge men det är lite för sent att hoppa in i den för att den började ganska länge sedan. Filmen är Dålig uppfostran förresten. Lite synd att jag missar den. Och efter denna besvikelse kommer ytterligare en, och den här gången av en mycket större kaliber. Det är nämligen så att Antony and the Jonsons SKA SPELA I STOCKHOLM DEN 19:e MARS!!! Antony Hegarty! Faschinationen över denna man har inga gränser för mig! Jag har velat se honom live i över tre år nu och i allra högsta grad är det en mycket positiv händelse att han och hans band spelar på Cirkus. Men så finns det alltid ett men. Biljetterna till denna ytterst sällsynta för Sverige konserten är självklart slut står det på ticnets sida. Okej då, tänker jag, jag får skylla mig själv, jag är ändå väldigt sent ute. Sådant borde man ha kollat upp för länge sedan. Jag borde ha tecknat en prenumeration för DN så fort jag lämnade korridoren där vi hade en gemensam prenumeration. För att DN är det bästa sättet att få koll på vad som händer i den här staden, kultur- och nöjesmässigt. Visst, det blir inte Antony den här gången, inte så mycket att göra åt. Sedan tänkte jag på blocket, tänk om det finns någon som vill sälja sin biljett för att det kanske inte finns en möjlighet att gå på konserten, dagen passar inte, omständigheterna som har ändrats etc etc. Jag slår upp sidan, söker på "Antony and the Jonsons" och får fram den här sidan:

http://www.blocket.se/vi/19551699.htm?ca=11_s


"Biljetter till Anthony & The Johnsons..." Vad är det för frågan om nu då? Plötsligt finns det biljetter att beställa, för lite annorlunda pris dock än man är van vid i vanliga fall. 1995 kr mer exakt! Är inte detta är ren hyckleri? Jag hittar inget annat uttryckt för detta. Det är ren och vidrig hyckleri. Jag kan inte acceptera att de köper upp biljetterna till normalpris och säljer de vidare sedan för 4-5 gånger det ursprungliga beloppet. Hur kan detta vara ens lagligt att göra? Okej om det var en privatannons men detta är ett företag:

http://www.biljettshop.se/index.php


Ett företag som lever på att sälja vidare biljetterna till konserter och evenemang för ett sjukt överdimensionerat pris. Jag undrar vad det är de tillför egentligen? Går en del vinsten de får för fösäljiningen till artisterna, till arrangörerna till någon slags välgörenhet? Vad är poängen med ett sådant system som bygger på spekulation och hyckleri förutom att någon skall tjäna lätta pengar på återförsäljning? Det borde finnas lite gränser. Jag är ytterst besviken på detta system. Jag skulle lätt kunna lägga ut upp till tusen kronor för att se Antony and the Jonsons, men 2 tusen är en absurd summa pengar. Det är inte så att man bara hostar upp två tusenlappar om man är studerande och jobbar inget alls eller bara deltid lite då och då.

Listan över de sämsta och ondaste företagen:

1.
Biljettshop.se
2. Vapenindustrin
3. Klubba Säl AB

2 kommentarer:

  1. Den i särklass mest komiska listan någonsin. Subjektivt, kan inte bli bättre eller mer subjektivt än detta. Kan vi inte bara ha en klar 1. Generellt alla privat-AB med profitintresse utanför rimliga gränser, moral och etik :) Men jag gillart.

    SvaraRadera
  2. Jo, den gillar jag! Den går på första platsen direkt i alla andra fall! hehe

    SvaraRadera