tisdag, december 22

00-TALAET! 100 bästa låtar!

Ett decennium in i tvåtusentalet är snart förbi och jag bara måste sammanfatta det. Tänkte börja med musiken. I två veckor har jag tänkt, letat och lyssnat mig fram till 00-talets bästa låtar. Det var ingen lätt uppgift. Hur väljer man årtiondets hundra bästa låtar egentligen? Vad går man efter? Egentligen ville jag bara slänga på alla låtar som Arcade Fire, Jens Lekman, Radio Dept. och Final Fantasy har gjort och det skulle säkert räcka till hundra stycken låtar som är jag eller som 00-talet är för mig. Men så enkelt är det inte. Det finns ju så mycket mer. Jag försökte minnas låtar som jag verkligen älskade och lyssnade på hur många gånger som helst, inte bara de senaste åren utan under hela 00-talet. Jag kollade igenom min last.fm, har haft ett konto där sedan 2007, det är inte så länge men man får ändå någon slags uppfattning vilka låtar jag lyssnade på mest. När jag fick spotify förra året satt jag jämt på jobbet och gjorde en mapp med alla låtar jag gillar eller bara så många det bara finns på spotify. Nu finns det 655 låtar där och jag har mer eller mindre slutat fylla på den för jag inte orkar men jag valde ut ganska många bra därifrån.

Först tänkte jag att ha någon slags turordning, plats 100 till plats 1 men det kändes som en omöjlig uppgift, förmodligen skulle Magic Position hamna på första plats. Arcade Fire och Grizzly Bear skulle dominera top tio och resten skulle bara vara väldigt svårt att rangornda. Om man nu ändå visste hur många gånger man har spelat exakt varenda låt men det vet man ju inte. SÅ nu blir det alfabetisk ordning!

Always - The Crowns Vs Always (Looking For Mr Right, 2009)
Animal Collective - Fore Reverend Green (Strawberry Jam, 2007)
Antony & The Johnssons - Hope There's Someone (I Am A Bird now, 2005)
Antony & The Johnssons - For Today I Am A Boy (I Am A Bird now, 2005)
April Tears - All I Want Is You (Consume Desire, 2002)
Arcade Fire - Neon Bible (Neon Bible, 2007)
Arcade Fire - No Cars Go (Neon Bible, 2007)
Arcade Fire - Neighbourhood #3 (Power Out) (Funeral, 2004)
Bad Cash Quartet - Too Bored To Die (Outcast, 2001)
Badly Drawn Boy - Four Leaf Clover (One Plus One Is One, 2004)


Beirut - Postcards From Italy (The Gulag Orkester, 2006)
Belle And Sebastian - The Wrong Girl (Fold Your Hands Child, You Walk Like A Peasant, 2000)
Bridal Shop - Ideal State (In Fragments, 2009)
Bright Eyes - Haligh, Haligh, a lie, Haligh (Fevers And Mirrors, 2000)
Brigth Eyes - Lover I Don't Have To Love (Lifted or The Story Is In..., 2002)
Broder Daniel - When We Were Winning (Cruel Town, 2003)
Broder Daniel - What Clowns We Are (Cruel Town, 2003)
Casiotone For The Painfully Alone - Scattered Pearls (Etiquette, 2006)
Comet Gain - I Close My Yes And Think Of God (Realistes, 2008)
Cut Copy - Unforgettable Season (In Ghost Colours, 2008)


Digitalism - Pogo (Idealism, 2007)
Ed Harcourt - Watching The Sun Come Up (From Every Sphere, 2003)
Eels - Fresh Feeling (Souljacker, 2001)
El Perro Del Mar - God Knows - You Gotta Give To Get (El Perro Del Mar, 2006)
Erik De Vahl - Brdzola (Oh! My Spine, 2009)
Feist - Mushaboom (Let It Die, 2004)
Feist - So Sorry (The Reminder, 2007)
Figurine - Impossible (The Heartfelt, 2001)
Final Fantasy - This Is The Dream Of Win & Rigine (Has A Good Home, 2005)
Final Fantasy - The CN Tower Belongs To The Dead (Has A Good Home, 2005)


Four Tet - Hands (Rounds, 2003)
Gentle Touch - Once You Used To (In Memory Of Savannah, 2008)
Girls - Lust For Life (Album, 2009)
Glasvegas - Geraldine (Glasvegas, 2008)
Grizzly Bear - Cheerleader (Veckatimest, 2009)
Grizzly Bear - Two Weeks (Veckatimest, 2009)
Grizzly Bear - Ready, Able (Veckatimest, 2009)
Hidden Cameras - Ban Marriage (The Smell Of Our Own, 2003)
Hot Chip - Ready For The Floor (Made In The Dark, 2008)
Håkan Hellström - Brännö Serenad (Ett Kolikbarns Bekännelser, 2005)

Håkan Hellström - Kärlek Är Ett Brev Skickat Tusen Gånger (För Sent För Edelwiess, 2008)
Håkan Hellström - För Sent För Edelweiss (För Sent För Edelweiss, 2008)
Håkan Hellström - Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg (Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg, 2000)
Iron & Wine - Flighless Bird, American Mouth (the Shepherd's Dog, 2007)
Isolation Years - I'm Not Myself (It's Golden, 2003)
Jens Lekman - Black Cab (Oh You're So Silent Jens, 2005)
Jens Lekman - Your Amrs Around Me (Night Falls Over Kortedala, 2007)
Joel Alme - Always On My Mind (A Master Of Ceremonies, 2008)
Johnossi - The Show Tonight (Johnossi, 2005)
Justice - D.A.N.C.E. (+, 2007)

Khonnor - Daylight And Delight (Handwriting, 2004)
Kings Of Convenience - I'd Rather Dance With You (Riot On An Empty Street, 2004)
Kings Of Leon - Knocked Up (Because of The Times, 2007)
Last Days Of April - Too Close (Ascend To The Stars, 2002)
Le Sport - Tell No One About Tonight (Euro Deluxe Dance Party, 2006)
Lo-Fi-Fnk - City (Boylife, 2006)
Local Natives - Airplanes (Gorilla Manor, 2009)
Logh - Fell Into The Well (A Sunset Panorama, 2005)
Lykke Li - Everybody But Me (Little Bit, 2007)
M83 - Kim & Jessie (Saturdays = Youth, 2008)

Marit Bergman - I Take My Wings Of You (3.00 AM Serenades, 2002)
MGMT - Kids (Oracular Spectacular, 2007)
Modest Mouse - Float On (Good News For People Who Love Bad News, 2004)
Montt Mardié - Highscool Drama (Drama, 2005)
Most Valuable Players - Guess My Name (You In Honey, 2006)
Mum - Hullaballabalú (Sing Along To The Songs You Don't Know, 2009)
Mystery Jets - Two Doors Down (Twenty One, 2008)
Niccokick - I Drink To Get Thrilled (Awake From The Dead, My Dear Friend, 2004)
Patrick Wolf - Magic Position (The Magic Position, 2007)
Phoenix - Long Distance Call (It's Never Been Like That, 2006)

Pluxus - Agent Tangent (European Onion, 2002)
Regina Spektor - Fidelity (Begin To Hope, 2006)
Rufus Wainwright - Release The Stars (Relese The Stars, 2007)
Sambassadeur - In The Calm (Sambassadeur, 2005)
Shout Out Louds - There's Nothing (Howl Howl Gaff Gaff)
Shout Out Louds - Impossible (Our Ill Wills, 2007)
Sparklehorse - Somfort Me (It's A Wonderfull Life, 2001)
Strip Music - 2,75 (Strip Music, 2004)
Sufjan Stevens - Chicago (Illinois, 2005)
Sufjan Stevens - To Be Alone With You (Seven Swans, 2004)

Sufjan Stevens - Mistress (The Avalanche, 2006)
The Bear Quartet - Ask Me Don't Axe Me (Angry Brigade, 2003)
The Big Pink - Velvet (Velvet, 2009)
The Concretes - You Can't Hurry Love (The Concretes, 2003)
The Coral - Dreaming Of You (The Coral)
The Magnetic Fields - Please Stop Dancing (Distortion, 2008)
The National - Fake Empire (Boxer, 2007)
The Radio Dept. - The Worst Taste In Music (Pet Grief, 2007)
The Radio Dept. - I Don't Need Love, I've Got My Band (Pulling Our Weight, 2003)
The Radio Dept. - The City Limit (Pulling Our Weight, 2003)

The Tough Alliance - Koka-Kola Veins (The New School, 2005)
The Whitest Boy Alive - Burning (Dreams, 2006)
The xx - Islands (xx, 2009)
Timo Räisänen - Fear No Darkness, Promissed Child (I'm Indian, 2006)
Tobias Fröberg - What A Day (Somewhere In The City, 2006)
Tutankamon - Have You Ever Been In Love (Tutankamon, 2009)
Vampire Weekend - Walcott (Vampire Weekend, 2008)
Vapnet - Kalla Mig (Vapnet, 2005)
[ingenting] - Julia (Ingenting Duger, 2004)
[ingenting] - Halleluja! (Tomhet, Idel Tomhet, 2008)



Observera att jag snodde idén från Sara Anderssons blogg.
Har jag glömt något? Missat något? Släng en kommentar.

4 kommentarer:

  1. Du... Vart är Spotifylistan?

    SvaraRadera
  2. http://open.spotify.com/user/lus/playlist/4NMtO2Jotpr8VRTczxFWjI

    Här är den, men där finns inte alla låtar, men de flesta! :)

    SvaraRadera
  3. Var är något med The Shins eller Fleet Foxes? /E

    SvaraRadera
  4. Tänkte på Fleet Foxes men de är ju så sjukt tråkiga egentligen, finns så mycket bättre liknande band och shins har jag aldrig gillat!

    Men jag har totalt glömt bort Stina Nordenstam... fy skäms på mig!!!

    SvaraRadera