lördag, januari 17

Petites histoires de la musique


Om Audrey, 13/01-2008

Det var ett band som jag råkade hitta i min gamla dator, bandet heter Audrey, som Audrey Heppburn, fast det är inte hon förstås. Det låter i alla fall väldigt bra, väldigt passande för stunden. Det är som en knark när man som mest behöver det, när man har abstinens och vill släcka törsten med ett svep. Det låter ganska melankoliskt men det är precis vad jag behöver kanske. När man är nere så funkar inte pepp-musiken så bra. Man måste gå till botten med allting för att förstå hur man ska hantera saker och ting och hur man ska göra överhuvudtaget. Audrey i alla fall, en del av låtarna är rätt så långsamma men väldigt vackert utformade. De preciserar sinnesstämningen som man befinner sig i nu väldigt väl. Egentligen borde man sluta lyssna på sådan musik när man mår som man gör men det är så svårt, man är fast som en knarkakre.

1. Audrey - Six Yields (3:37)



Om Friday Bridge 14/01-2008

Ibland lyser man upp av glädjen när man rotar i lådorna med ens gamla saker och hittar något väldigt roligt och personligt. Något man förknippar med glada minnen, solsken och sommar. Det är så här det kändes när jag plötsligt bläddrade förbi Friday Bride, jag vet inte alls vad det är för band, jag förstår inte riktigt vad de sjunger om för att de sjunger mest på franska men det musiken smälter bara rakt in i hjärtat, och har den satt sig där en gång kommer den aldrig att försvinna. Lekfullt, fint och lättsamt som en sommarflirt, så känns det att lyssna på Friday Bridge. Speciellt låten Les Operations Delicates från albumet The Lady Julie, som en dröm som man aldrig vill vakna ur.

1. Friday Bridge - Les Operations Delicates (2:17)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar