söndag, januari 18

Alla söndagar behöver inte vara tråkiga

Idag var jag på inspelningen av en musikvideo på ett Folkets hus i Årsta. Det var Karin som frågade mig om jag kunde vara med för att hon var fotograf där och det fattades statister. Jag kan inte säga vilket band det var, eller jag är osäker om jag får avslöja det för att skivan ska släppas först i slutet av februari och skivbolagen blir väl inte så glada om man inte gör som de säger. Men åt andra sidan så kan man ju fråga sig hur många det är egentligen som läser min blogg så här års och då blir hela det här hemlighetsmakeriet en aning löjligt och överdrivet. Så jag avslöjar! Det var Existensminimum! Och det är inte något band som spelar black gangsta hip-hop som alla tror första gången de hör namnet, utan är ett popband eller kanske till och med ett rockband. Jag kommer inte ihåg vad låten hette men det lät rätt bra. Det är allt vad jag kan avslöja. Jag kan även avslöja att det dök inte upp så mycket folk för att det är söndag och de flesta är bakfulla och trötta och ligger mest i sängen och gottar sig (vilket jag tänkte göra först). Jag tyckte det var kul att få vara med i alla fall, jag åkte dit trotts att jag var bakis och jag är lite stolt över att jag ansträngde mig och uträttade något vettigt denna söndag. Det bar kul att träffa Magnus också han har så goda skådespelartalanger och jag är med i hans musikvideor för andra gången den här gången.

Nu lagar jag middag. Undrar om jag kan få flera läsare om jag börjar skriva matessäer här?

Vintermiddag för två med säsongens matvaror.
Grönsaker i ugn med kikärtsbollar (falafel) med gräddfilsdipp.
Det här behöver du:

Potatis
Morötter
En sor lök
Två vitlökar
Grovmalet Salt
Timjan
Peppar
Kikärtsbollar
Gräddfil
Citronsaft

Så här gör du:

Skär potatis och morötter i strimmor som inte är så tjocka, lägg dem på en plåt. Skär löken i stora klyftor och sprid ut dem över plåten. Rensa vitlöksklyfotrna, gör lite plats i mitten av plåten och lägg vitlöksklyftorna där, strö över med timjan och häll på mcyket olja, först på vitlöksklyftorna och sedan över resten av grönsakerna. Peppra och salta, kör allting i en ugn som är 175-200 °C.
Sedan kan du göra något kul i ca 40-50 min, till exempel skriva blogg eller kolla på SVT. Eller så kan du också förbereda dippen. Häll ut gräddfilen i en skål, droppa lite citron, peppra, salta lite, ta röd paprikapulver om du önskar lite färg, blanda i gräslök om du har det, rör om. Klart! Stek kikärtsbollar i lite olja eller smör i några minuter. Under tiden de steks så kan du göra lite sallad, helst med salladsdressing. Jag rör oftast ihop lite olja, honung, senap och rädvinsvinäger. Det kan vara bra att röra om grönsakerna i ugnen ett par gånger så att de tillagas jämt.

Tille efterrätt så kan man kolla på en film och äta ost och kex.

Jag ska passa på och redogöra för gårdagen. Då var jag hemma hos Jonathan till att börja med, alla var där, nästan alla i alla fall. Torgny var inte där för att han är i Vilhemina nu och pluggar men Per och Jonte var med i alla fall. Och så var det lite annat folk från Dalarna och Jonathans kompisar. Karin hängde med men gick hem tidigt. Efter ett tag så drog vi vidare hem till Jonatahns kompis på Midsonmmarkransen på en hemmafest i en källare där killen bor. Och där var det mycket människor, ingen jag känner dessutom. Så det var bara att ta för isg så mycket som möjligt och bekanta sig med nya människor! jag har inte gjort sådant på evigheter så jag var väldigt glad och pratade med alla jag kom åt. Sedan så tröttnade jag på nya bekantskaper och jag och Jonte tog över spelandet va musik och bestämde låtar, det är sådant vi brukar göra på fester och vi tycker att det är kul. Vi körde våra egna favoriter som har nästan blivit en klassiker och ett måste på varje fest vi är med på: Patrick Wolf - Magic Position och Pulp - Common People. Sedan så åkte vi in till stan och träffade en snubbe från Östergötland. Han hette Ulf och han var i Stockholm på en konferens och var ganska full. Han berättade att han jobbade på en fabrik som tillverkar jordbruksmaskiner i Väderstad, 4,5 mil söder om Linköping. Om vi någonsin skulle bli arbetslösa fick vi komma ut till Väderstad-verket och få arbeta där, vi som var så unga och klippska. Så nu är framtiden säkrad!

2 kommentarer:

  1. väderstad shit! slätta!

    SvaraRadera
  2. ja! jag har garanterat jobb där, tack vare "Ulf"!

    SvaraRadera