måndag, juli 28

Film!

Jag och Karin kollade på en dokumentär om ett par annorlunda tvillingar på SVT igår, det var bland det bästa jag har sett detta året på tv. Mycket fin och vacker film om relationer, svårigheter och kärlek. Väldigt alternativt och bra gjort.

Senare på kvällen åkte jag till Medis och kollade på bio med lite folk. Jag trodde det skulle vara bara Jonathan och Thomas först men det kom ett helt gäng, fast vi satt på olika platser i bion. Vi kollade på Batmanfilmen, den var ganksa kul men lite för lång, lite för seg nästan, manlig och lite dyster. Karaktärerna var precis så de skall vara i en actionhjältefilm - stela, allvarsama, något mystiska och hemlighetsfulla. Antihjälten Joker var däremot en mycket rolig prick och drog rätt så roliga skämt under hela filmen, jag gillade honom mest. Galen, rolig och totalt utflippad karaktär som är ute efter att skapa kaos på gatorna var nog den enda i hela filmen som hade känsla för humor. Alla andra karaktäererna i filmen led av autism och gjorde allt på befallning, speciellt huduvrollsinnehavaren, batmansnubben - Christian Bale. Jag har lite svårt för honom. Han är alltid bitter, allvarlig och lite dryg. Man tröttnar på hans oförändrade stela ansiktsuttryck som följer inte bara med hela Batmanfilmen utan även alla andra filmer han är med i. Snubben som har gjort filmen heter Christopher Nolan, och han har även gjort Prestige innan. Han och Bale borde nog bilda den autistiska filmklubbem, de är som gjorda för varandra. Stela, tråkiga, humorbefriade. Fast åt andra sidan det är eftertraktade och nästan nödvändiga karaktärsdrag för en superactionhjälte. Det finns väl inga komplexa superactionhjältar. Att vara rakt på sak är en actionhjältes grej. En superhjälte förväntas vara så där - snabb, smart, kallhändig (som sina antihjältar) och lite halvt autistisk för att skapa en känsla av mysik. Batman, Supeman, Spiderman, här har vi en trio superhjältar som lever på mer eller mindre samma koncept, de tror sig vara superhjältar som världen skulle aldrig klara sig utan men blir alltid missförstådda av resten av människor för att de är freaks, har inhgen social kompetens och är omedvetet enormt egocentriska, macho och ganska tråkiga eller autistiska. Nördigt.

Nu har jag sett min första Batmanfilm och jag måste tyvärr dissa den. Batman är inte min grej helt enkelt. Jag hade höga förväntningar men blev mest besviken, det som räddade mig från att somna ibland var som sagt den rolige Jokern och några få bilder där Morgan Freeman var med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar